30 december, 2011

att nån där ute ser oss...

igår blev jag uppringd tidigt på morgonen av blodcentralen. De ville att jag skulle lämna blod så fort som möjligt då de behövde fylla på blodlagret inför kommande nyårshelgen. Jag råkar ju ha universalblod dessutom så jag är aningen extra populär för blodgivning. Det är antagligen därför de inte ger upp om mig heller trots att jag verkar ha lite svårstuckna kärl. Vem som helst får lämna blod om man bara är frisk och inte håller på med droger eller måste äta konstiga läkemedel. Gå gärna in här och läs mer.
Efter frukost så skjutsade alltså F mig till blodcentralen medan han själv tog en träningsrunda på Helex. Efter tappning, provtagning och förmaning om att äta järntabletterna (vilket jag alltid lovar men aldrig gör då jag mår så illa av dem) så bjöd F mig på Sibylla innan vi gjorde dagens andra insats för mänskligheten i form av besök på kretsloppsparken.
Gårdagskvällen firade vi lite för tidigt nyår med god mat och mycket trevligt sällskap. Jag vågade mig på hemmalagad bearnaisesås som faktiskt blev rätt ätbar. Den var enkel att göra också.

gårdagens incheckning efter tappning
Man kokade ihop hackad schalottenlök, dragon (gärna färsk), vitvinsvinäger, vatten, vitpeppar. När nästan all vätska kokat bort kokade man upp med creme fraiche och salt. Bara man gör rätt mängder vinäger mot resten så blir den underbart god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar