10 maj, 2012

Då går hjärtat mitt sönder...

Det blev en fin och ljus begravning. Fredrik skulle blivit stolt och glad över att se hur många som ville hedra hans minne, men kanske skulle han också ha blivit aningen generad eftersom han själv inte tyckte han var någon speciell. Idag kände jag dock hur mycket han betytt för många människor...och framförallt de teckningar och texter barnen på skolan skrivit tydde på det. Hoppas att Fredrik ändå visste det i hjärtat...att han betydde något för många människor.
Det var jobbigt att komma till kyrkan, jag mötte Fredriks kusiner, morbror och moster vid kyrkan som jag inte träffat efter att det hänt och även om det kändes fint att träffa dem så gjorde det ont.
Vi hade valt att Koppången skulle spelas som Preludium, den betyder inte något särskilt för Fredrik men han tyckte om melodin och brukade sjunga med när jag spelade den här hemma.
Vänner till Fs storebror sjöng "utan dina andetag" som Jocke Berg skrivit . Det var det finaste , men också det tyngsta under hela dagen, det var vår sång, den som sa allt det vi kände.
Att gå fram till kistan var också svårt jag vill inte säga förväl, jag vill att han ska vara kvar...fortfarande känner jag att allt detta skulle kunna vara en dröm och att jag snart vaknar, precis som Pamela i Dallas när Boby dog.
Prästen Anders som själv var uppväxt på Alnön precis som Fredrik sa en sak som jag ska ta med mig...att människans liv är ett musikstycke och att Fredriks var ett vackert musikstycke med toner, nyanser och olika melodislingor, en del av musiken fick vi höra men inte allt.
Innan cermonin var slut så spelades "när alla vännerna gått hem" av Per Gessle, jag tycker att den ändå passade in att beskriva Fredriks liv, känslor som han hade och upplevde kanske för att han hade så nära till skratt så hade han lika nära till att bli så där lite låg...

I eftermiddag har vi umgåtts i familjen, William har spritt glädje och fått sina doppresenter. Vi åt pizza till middag och spelade Trivial Pursuit och Allan såg på hockey. I morgon blir det lite "grand tour Sundsvall" innan mina gäster vänder hemåt på Lördag.

Tack till alla som hjälpte till att göra dagen så ljus och fin som möjligt, tack för alla insättningar till fonder, blommor och kärlek som på olika sätt sänts till oss som sörjer.


1 kommentar:

  1. Det var jättefint Johanna och fina sånger du hade valt./Kram

    SvaraRadera