16 oktober, 2011

Mitt hjärta i din hand

När jag är hemma passar jag på att läsa böcker jag längtat efter som jag läste i tonåren.
En av dessa böcker är pärlan "Mitt hjärta i den hand" Av Paul Gallico (som bland annat skrivit Poseidonkatastrofen). Den här boken är en romantisk saga om den sorgsna Mouche som tänker ta sitt liv då hon inte duger något till. Hon hindras av en dockteater med dockor som är så fantastiskt levande att hon glömmer bort att det finns någon som styr dockorna. Mannen som styr dockorna visar sig vara en cynisk, elak karl som aldrig upplevt kärlek. Han behandlar Mouche mycket illa, våldtar, misshandlar och är utnyttjar henne som slav. Men genom dockorna visar han en annan sida, en godhjärtad, öm och snäll person som varje gång han själv varit extra elak mot henne ber om ursäkt genom dockorna. Till slut vinner kärleken över allt. Jag grinar varenda gång jag läser denna romantiska saga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar