29 oktober, 2011

Jag hatar att jag bryr mig...för du bryr dig inte tillbaka

OBS! OBS! OBS!
Det här är ett missnöjesinlägg. Ett deppinlägg. Ett dagens i-landsproblem inlägg.

2007 flyttade vi till vårt fina, lila hus, vårt hus ligger till vis del i radioskugga och för att kunna se tv behövdes en antennförstärkare, med hjälp av denna fungerade analog tv rätt så bra. Eftersom det analoga tv-nätet släcktes ner så skaffade vi en box med Boxerabonnemang. Från början gick det hyfsat men med tiden blev det sämre och bilden hackade alltsom ofta, till slut förstod vi att ville vi se TV fick vi titta på andra alternativ. Alternativet blev Telias digitaltv via bredbandet.
Vårt första jack finns i källaren, alltså har vi modemet i källaren. Eftersom det var svårt att dra en kabel genom hela huset valde vi ett trådlöst alternativ och det har fungerat bra även om vi fått köpa nya sändare för cirka ett år sedan. För ungefär ett år sedan började vi också prata om att vi ville ha ytterliggare en tv. Där vi kunde se på ett annat program om vi så önskade. Men tyvärr enligt Telia fungerade inte detta då signalen inte var tillräckligt stark. Men de lovade att det skulle bli så inom kort. Ett år senare (förra veckan) fick vi äntligen klartecken och vi fick köpa ytterliggar en trådlös sändare för att kunna använda den nya boxen. Idag kom boxen och allt skulle kopplas ihop. Men den nya mottagaren fungerade inte ihop med sändaren, trots samma serienummer och att vi köpt dem inom den tidsram som Telia påbjöd. Alltså åkte vi till Teliabutiken där de meddelade att vi måste köpa ett paket med nya sändare, mottagare a' 1395kronor. Varvid jag ilsknade till och sa att det är ju j-ligt konstigt att det enda Telia kan göra är att tvinga oss betala en massa pengar. Jag sa en massa annat också som inte tål att upprepas till en stackars anställd som bara gör som Tleverket säger åt henne att göra. Jag bad om förlåtelse men lite försent och jag börjar fortfarande gråta när jag tänker på hur arg och otrevlig jag var mot henne.
Nu vill jag säga till Telia f-n för er som utnyttjar det faktum att vi måste nyttja er för att kunna se på tv. Denna vecka har vi gett er 2200kr för saker som vi redan hade men måste köpa igen för att de ska passa era system och jag säger bara. Analog tv kom tillbaka allt är förlåtet.

Fördelar med analog tv;
Man kunde ha hur många tvapparater som helst.
Man kunde se på en kanal och spela in på videon på en annan.
Man betalde till radiotjänst och möjligen ett piratkort till kabeltvn.

Fördelar med telia -digitaltv via bredbandet

Vi har kan se tv
Annars finns det inte en enda fördel.

Nackdelar med dito
Vi betalar en stor summa pengar till Telia och kan se på en tv. För att se på ytterliggare en tv behöver vi betala en stor summa pengar till.
Man kan inte se ett program och spela in ett annat på video/dvd
Vi får ändå betala till Radiotjänst.
Man får lägga en himla massa ´pengar på "nödvändiga" prylar.

Förlåt för ett inlägg som slösar bort din tid men som var skönt för mig att få skriva av mig på....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar