30 maj, 2014

Sans och lugn

Skräcken kramar hela Europa
Skräcken skuggar snart också dej
Skräcken bryter ned mina vänner 
Skräcken förlamar snart också mej 

Rätten är snart bara att hoppas
Rätten är snart bara att tro
Hoppas på form av besinning
Tror på en möjlighet för vår jord

(Av Björn Afzelius, ur. Hiroshima)

I Frankrike röstade 25% på Front National och på en kvinna som hävdar att Ebola löser problemen med flyktingpolitiken. Detta innebär att Le Pens anhäng har fler platser i Europaparlamentet än hela Sverige. I Tyskland röstade en drös på ett öppet nazistiskt parti och å vidare. i Sverige röstade 10% på Jimmie Åkesson som var rädd för mörkhåriga barn när han var liten. Dessa människor är parior, de kallas (i snällaste fall) rasister trots att det inte finns ett ord om raspolitik i Sverigedeomokraternas partiprogram. Jag menar vågar dessa, som kallar de tio missledda procenten för rasister (ännu värre, brunskjortor, nazisister), vågar ni kalla mig kommunist, jag röstade nämligen på vänstern så jag borde ju vara det då?

Kommunist, tanken med kommunism är bra, alltså den rena kommunismen alla är lika värda, alla äger lika mycket, självförsörjandet men, det fungerar inte och kommer aldrig att fungera, vägen dit är kantad av våld och dödande. Så många människor har dödats i kommunismens namn och gör det fortfarande och ingen kan rimligen säga att Nordkoreanerna har lika värde eller på något sätt har det bra.
Så om någon kallar mig kommunist borde jag bli besviken och arg, det borde såra för jag står inte på mördare och diktatorers sida. Du kallar inte mig kommunist. Men du kallar Sverigedemokraten rasist, vad är skillnaden? och när du kallar honom nazist då har du gått alldeles för långt.

I mina hemtrakter (Bromölla)  röstade 23% på Sverigedemokraterna, det nämndes på nyheterna för det var en av kommunerna där det finns flest av de där...de där...usch rasisterna.
Nej...de är inte rasister (inte alla i alla fall, inte de flesta) de är missnöjda med politiken som råder nu, de känner sig förbisedda, ratade och utanför. Ingen lyssnar på dem, ingen anser att de är viktiga. De får höra att utanförskapet minskar samtidigt som det kommer rapporter om hur klyftorna ökar. Jimmie Åkesson säger det de vill höra, han är vältalig, kanske ljuger också han men han får stå oemotsagd eftersom de etablerade partierna bestämt att inte ta debatten med honom.

 Det innebär att han kan säga vad han vill, det som han vet människorna vill höra och ingen säger att det inte är sanningen. Hmmm...var har vi hört det här förrut?  Vi ska lära oss av historien säger vi, vi ska aldrig mer tillåta utrotning av människor, vi ska minnas andra världskriget men vad gör vi. De etablerade partierna behandlar Åkesson precis som Hitler bemöttes i Tyskland på 30talet. Och vad hände, folket började lyssna på honom.  Jag är ledsen men bemöter vi inte Åkesson i debatten då är vi snart där, när 15% röstar på honom. Och det fastän de inte är rasister.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar