03 juli, 2011

jag skulle andas i det tomrum som blev över....

Lyssnade på Svensktoppen i bilen idag och hörde att finaste låten med Lars Winnerbäck och Miss Li, "om du lämnade mig nu" har platsat i 199 veckor på listan. Snabb huvudräkning så inser jag att det handlar om över tre år snart fyra?? är den så bra? Svensktoppen är en konstig instutition, en lista där låtar kan ligga år ut och år in utan att ruckas varken hit eller dit. BAOs "du är min man" hade tydligen legat på listan i 278 veckor. Det är nästan 5 år. Nog för att det finns låtar jag skulle kunna lyssna ofta och mycket på och som aldrig faller ur min lista, men den fylls ju på det kommer andra låtar som ibland klättrar in på min lista och till och med knuffar ut sådana jag tyckte var bra innan. När jag var femton var min favoritlåt "back for good" med Take That, den låten gillar jag fortfarande men den är långt ifrån överst på listan längre.

Bästa låtarna (10 i topp) ever enligt Emma Johanna Karlsson, 15 år.
1. Take That - Back for good
2. take That - Everything changes
3. Kelly family. First time
4. Kelly Family - an Angel
5. Take That - Babe
6: take That - Relight my fire
7: Ace of Base- all that she wants
8; East 17 - Stay another Day
9: Take That - a million lovesongs
10: deep blue something- Breakfast at Tiffanys.

Ingen av dessa låtar ligger kvar på min tio i topp, nog gillar jag dem fortfarande de är inte bäst, jag har lärt mig att uppskatta annan musik och har nog, hoppas jag bättre smak nu än då. Vilket man kunde önska av Svensktoppens lyssnare också, litan känns helt enkelt inte modern när flera låtar ligger kvar, år efter år.

Bäst just nu? Den här

1 kommentar:

  1. *skrattar* ja underbara tonåren där det handlade om pojkband eller pop-band överhuvudtaget. Ja du Johanna det var ingen dålig lista du komponerade ihop som 15 åring! ;) inte så stor bredd på artisterna/grupperna.. Men jag var inte bättre själv!! Var dock mer för Backstreet boys och Boyzone och senare Westlife.. Men hehe, härliga minnen dock! :)

    Kram!

    SvaraRadera