22 oktober, 2014

Regnet det bara öser ner....

Såg ni Allt för Sverige i söndags? jag älskar det programmet, det är ganska enkelt, inga konstigheter, amerikaner med svenska rötter ska lära känna sitt ursprung, de tävlar i lite småfåniga grenar och den som vinner, vinner en släktträff. De andra som är med får veta sitt ursprung, lära känna Sverige och har alla möjligheter i världen att också de lära känna sin släkt.
Det som är så bra med programmet är att amerikanerna blir så otroligt fascinerade av Sverige, av svenskarna och hur vackert allt är. Jag blir tacksam vi bor i ett vackert och bra land trots allt. De imponeras av vår välfärd, rikedom och naturens skönhet. Vi svenskar får också inse hur intelligenta och kunniga vi är om vår omvärld. I söndags blev amerikanerna fascinerade när de insåg att Sverige var en civilisation flera hundra år innan USA blev ett land, de gissade att husen vid Möllevångstorget var ca 100år gamla och ingen hade hjärta att tala om att det snarare handlar om 300år eller kanske mer.
Det får mig att inse att vi kan mycket om vår omvärld, vårt skolsystem bygger på att vi lär oss om omvärlden, jag undrar om amerikanska barn lär sig något om Islam eller om de får veta något om Europas historia mer än att Columbus kom därifrån.
En annan sak med programmet är att vi inser hur eländigt det var i Sverige, hur många som dog av svält, sjukdom och att de som utvandrade såg att det fanns ingen annan utväg,, de lämnade Sverige för att söka lyckan "overthere" och för det kan i vara tacksamma USA att några svenskar fick överleva.

Däremot undrar jag: Känner ni någon som svarar "man mår som man förtjänar" på frågan om hur man mår? Jag vet att vi är ganska ytliga, vi frågar gärna "hur är det?" men vi vill helst ha svaret, bra! och hur är det med dig? Men jag har märkt mer och mer att jag uppskattar när människor säger hur det verkligen är.

I morgon ska jag ha middagsbesök, ska laga röbetspaj från senaste Buffé, är mycket spänd på resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar