19 juli, 2014

Bokläsaren


Jag är bokläsartjej, hänger jämt med näsan över en bok, gärna flera. Eller nej, det är fel, jag var bokläsaren, hon som alltid hade flera böcker på gång, gärna kikade i slutet för att jag inte stod ut att vänta på det.
Nu för tiden, eller rättare sagt de sista två åren har jag inte läst nästan en enda bok, jag plöjde igenom "Reinfeldteffekten" och boken om Tomas Quick, kanske någon mer jag tvingat mig igenom, men det är tre eller fyra böcker det, på två år. jämfört med minst en i veckan tidigare.
Jag har inte ro längre, jag kan inte lägga mig med en bok och läsa, jag flyger upp efter en stund, måste kolla, måste göra något annat.
Jag saknar det, jag saknar det förb-t mycket, att kunna lägga mig ner med en bok och bara läsa och läsa, fly in i bokens värld. Då läste jag gärna om flera böcker, Borta med Vinden, Grottbjörnens Folk, alla Virginia Andrews böcker. Åh, det finns så många böcker jag kan tänka på ibland, att jag saknar, Tracys hämnd till exempel, vilka trodde att det var en man som skrivit den boken?

Istället har jag perioder när jag drar igenom ljudböcker, de är praktiska, fungerar på väg till jobbet i bilen, fungerar på promenaden och som sömnmedel på kvällen. Men man kan inte fuska med ljudböcker, inte bläddra till sista sidan, de luktar inte gott och de prasslar inte.


Just nu lyssnar jag på denna, lånad från adlibris.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar