18 juli, 2014

Underbara Du

Jag vet inte om det bara är jag, men jag bli vemodig såna här fina sommardagar, mitt i ruset över att jag blir lycklig av solvärmen, att det bränner i huden och att det bara är varmt och ljummet runt om en så kommer det där och smyger sig på. Min vän spelade musik för mig i kväll innan jag gick på jobbet, det var fantastiskt bra, men...hallå? Du ska spela glad musik för mig, inte sånt här som jag grinar av.

Syster, är det värre när natten kommer?
Eller värst när det blir sommar?
Du kan säga sånt till mig
Du, när är tomheten som störst?
När du  skriker hunger o törst?
Efter kärlek som mest i dig?
I dina ögon bor en sorg
Du står ensam mitt bland alla andra på ett torg

Dina ögon ruvar på en hemlighet
Men jag vet vad du vet
Jag har sett vad du ser
Jag ser det hela tiden
Allting från lite håll
Kommer aldrig bli som dom
Aldrig del i vad som sker
Släpp aldrig in dom dit, till ditt innersta
Ge dom aldrig en sån invit

Jag är nära dig, min vän
O jag kommer alltid vara
Vi kan dela ensamheten, underbara
Underbara du

Jag ser dig sitta vid ett bord bland massa folk
Din blick flackar som om du behöver tolk
Som förklarar deras verklighet
Vad du nu ska med den till
Men det är en smärtsam procedur
Att ramla av, att falla ur
När du är ensam finns bara ensamhet
O alla vill komma åt dig
Men dom flesta vill bara ont, det låter dystert, jag vet
Förlåt mig, förlåt mig

Jag är nära dig, min vän
O jag kommer alltid vara
Vi kan dela ensamheten, underbara
Underbara du

Så kom till mig om du undrar vart du ska gå
O tårar faller från himmel grå
O du blivit lämnad ensam kvar
Kom till mig när du inte vet vart det bär
O han som kan bromsa inte är där
Han som var så underbar
Kom till mig om ditt liv känns vint o skevt
Som ett liv redan färdigglevt
När du är tjugo år
Så kom till mig, kom alltid till mig
Jag kommer aldrig säga nej
Jag lägger om dina sår
Jag håller dina händer tills dom har slutat skaka
Tills vinden vänder
Kom till mig

Jag är nära dig, min vän
O jag kommer alltid vara
Vi kan dela ensamheten, underbara
Underbara du

(Text av Fredrik Jonsson, Underbara Du, lånad från Fredrik Jonssons hemsida www.fredrikjonsson.se
Sök gärna på Spotify)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar