07 juni, 2013

När man håller på psykopaten

Min snälla vän erbjöd mig två ljudböcker förra sommaren, två ljudböcker som höll mig sällskap under vakennätter. De är skrivna av Dag Öhrlund och Dan Butler och handlar till största delen om en störd man vid namn Christoffer Silverbielke. Silverbielke är ingen trevlig kille, han är inte godhjärtad och definitivt ingen hjälte ändå kan man utan att rå för det känna viss förståelse för hans handlande och komma på sig själv med att hålla på honom när han röjer bort människor som står i vägen för hans mål. 
Böckerna innehåller dessutom en massiv samhällskritik mot Eu, vårt havererade  välfärdssystem, människors moralfall och den usla svenska polisen, allt sett genom psykopatens ögon. 
I höstas kom tredje boken som jag lyssnade på på Cypern och för nån dag sen kom min vän med sista boken åt mig som nu följer mig på promenader och vid flyttuppackning. 
Böckerna passar både att läsa och höra, lyssningen ger känsla av radioteater då stefan sauk läser så bra. 
Första boken heter en nästan vanlig man, där på följer grannen, återvändaren och nu uppgörelsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar